Środowiskowe Domy Samopomocy
Na terenie Powiatu Warszawskiego Zachodniego funkcjonują dwa środowiskowe domy samopomocy:
- Środowiskowy Dom Samopomocy w Łubcu (typ A i typ B),
- Środowiskowy Dom Samopomocy w Sadowej (typ A), prowadzony przez Stowarzyszenie "Społeczna Pomoc - Stowarzyszenie DOM"
Adresy placówek:
Środki na finansowanie działalności Środowiskowych Domów Samopomocy otrzymywane są z budżetu Wojewody Mazowieckiego.
Środowiskowy Dom Samopomocy jest placówką pobytu dziennego, przeznaczoną dla osób z zaburzeniami psychicznymi, które nie wymagają hospitalizacji ani pobytu w stacjonarnej placówce. Podstawowym zadaniem placówki jest zapobieganie nawrotom choroby oraz podtrzymywanie i rozwijanie umiejętności niezbędnych do samodzielnego funkcjonowania.
Uczestnikami Środowiskowego Domu Samopomocy mogą zostać osoby, które ukończyły 18 rok życia.
Zasady przyjęć do Środowiskowych Domów Samopomocy:
- Osoba zainteresowana udziałem w zajęciach ŚDS powinna spotkać się w siedzibie Domu z Kierownikiem lub upoważnionym członkiem zespołu terapeutycznego w celu określenia możliwości przyjęcia do ŚDS (czy kandydat spełnia warunki formalne i czy są wolne miejsca).
- Po wstępnym zakwalifikowaniu kandydat na uczestnika otrzymuje do wypełnienia formularze dotyczące stanu zdrowia oraz wniosek o skierowanie do typu A lub B placówki (druki można pobrać z naszej strony internetowej).
- Wymagane dokumenty: opinie lekarskie o stanie zdrowia oraz wypełniony przez kandydata wniosek o skierowanie do ŚDS (pozytywnie zaopiniowany przez Kierownika placówki), także orzeczenie o niepełnosprawności lub stopniu niepełnosprawności (o ile kandydat takie posiada) składa się do Ośrodka Pomocy Społecznej w miejscu zamieszkania kandydata.
- Po wpłynięciu kompletu dokumentów do Ośrodka Pomocy Społecznej, pracownik socjalny ośrodka przeprowadza wywiad środowiskowy.
- Ośrodek Pomocy Społecznej przesyła dokumenty do Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie wraz z rodzinnym wywiadem środowiskowy przeprowadzonym w tej sprawie
- Decyzję administracyjną o skierowaniu do ŚDS wydaje Starosta.
Pierwsza decyzja kierująca do ŚDS wydawana jest na okres nie dłuższy niż 3 miesiące. Jest to czas potrzebny na ocenę przez zespół wspierająco-aktywizujący ŚDS możliwości kompleksowej pomocy dla nowego uczestnika oraz przygotowanie dla niego indywidualnego programu (indywidualnego planu wspierająco-aktywizującego).
Przed upływem okresu na jaki wydana została pierwsza decyzja kierująca na pobyt w ŚDS, uczestnik powinien wypełnić wniosek o przedłużenie pobytu w placówce. Po pozytywnym zaopiniowaniu wniosku przez Kierownika ŚDS, dokument przekazany zostanie do PCPR w celu przedłużenia decyzji dotyczącej pobytu uczestnika w ŚDS, którą poprzedza wywiad środowiskowy przeprowadzony przez pracownika PCPR.
Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 grudnia 2010 r w sprawie środowiskowych domów samopomocy (dz.u. 2020 r., poz. 249).
Informacji udzielają:
- starszy specjalista pracy socjalnej Agnieszka Tempczyk tel. 22 733 72 51
- starszy specjalista pracy socjalnej Aleksandra Skotnicka tel. 22 733 72 51